Skip to content
6 januari, 2013 / ironboy2

CASE/Teamarbete – delkurs 6, 17-18 december 2012

Detta är den tredje och sista delen i en minserie på tre av bloggposter där jag sammanfattar vad jag gick igenom under mina tre dagar med er i december.

Under måndagen den 17 december fick ni följande CASE att suga på:

Handel/Trading

Online (användare kan registrera sig och logga in, initialt belopp pengar)

Antal olika varor

Priset höjs av efterfrågan (flera olika köp inom viss tid)

Pris sänks ned till en viss bottennivå av bristande efterfrågan

– Byteshandel (tandborste + borste mot hårgelé)

– Förädling (te + tesmaksättning –> fint smaksatt te)

 Vi tror att ni löser uppgiften med hjälp av:

HTML5-app på framsidan

AJAX i mitten.

REST-ful interface

Shysst indelning i tabeller

OOP i både PHP och JavaScript

Under tisdagen pratade vi om att arbeta i team med agil metodik. Jag presenterade det agila manifestet och dess tolv principer, utifrån min egen erfarenhet av att leda och arbeta i agila team med SCRUM som metodik.

Vi gjorde en teamindelning enligt nedan (där jag ”lottade ut” vem som ingick i respektive team):

macdesignteam

Team 1: Duderinos   Medlemmar: Martin, Olof, Dan, Hannes, Simon, Linnea, Linus, Shirali, Jens
Team 2: class Mates {} Medlemmar: Maria, Mattias, Oliwer, Alex, Maja, Lisa, Kenth, Mikaela, Vladimir

Teamen jobbar på varsin modern webbyrå och fick vart och ett tillfälle att träffa den tänkta kunden/produktägaren för Trader-projektet. Detta var webbyråns första kontakt med den potentiella kunden, Olle Nider, marknadschef på det fiktiva företaget Epicure AB (och spelad av mig). Under intervjuns gång lyckades teamen få reda på ungefär denna information:

BESTÄLLAREN:

suit

Epicure AB, representeras av Olle Nider, marknadschef

Teamen har träffat Olle för ett inledande möte (utan sin chef närvarande)

Epicure AB: Bildades 2011. Omsätter idag 5 miljoner.

Säger sig ha visst riskkapital för den här satsningen.

Driver ett forum för Star Wars-fantaster

Målgruppen? Forumspråket engelska.  Män 30-50. Välbärgade. Samlare.

Nämner VD:n och grundaren Mattias, samt teknikern Christer (som sköter forumet)

”Vi har idag igång en webbsajt där man lägger förfrågningar efter StarWars-prylar.Det är mest ett forum för fantaster men vi har märkt att de omsätter stora summor pengar och ofta är penningsstarka. Vi har också märkt medlemmarna handlar med olika Star Wars samlarsaker”.

”Affärsidén för den här nya satsningen är att Mattias (som själv är samlare och har många kontakter) kan köpa in ett lager med olika åtråvärda samlingsobjekt som vi vet går att sälja till högre pris. 5-10 exemplar av varje sak om vi lyckas. När ett ex av en vara, eller en liknande vara, säljs ska priset på samma/liknande vara stiga.”

vintage-star-wars-figures

”En utvidgning av affärsidén är att vi låter medlemmarna lägga in egna varor i systemet. Och tar en lite mellanskillnad för att vi säkrar leverans/betalning.”

”Forumspråket idag är engelska”

”Vi har också kontakt med ett annat spansktalande forum för Harry Potter-fanatiker som kanske vill prova den här lösningen, så vi vill att systemet ska vara enkelt att översätta.”

”Vi har märkt att våra medlemmar tycker om att skryta med sina samlingar så vi vill kunna samla och visa upp sina tillgångar och deras värde för andra samlare.”

”Vi gillar Traderas gränssnitt, men skulle också vilja kunna visa hur kunden samling ökar/minskar i värde lite som på aktiehandelssajter. Snygga kurvor och diagram? Sådant fixar väl ni?”

Slutkunder ska kunna förädla varor:

”Ja ofta så stiger värdet på något om man säljer det i en paket lösning. Till exempel alla Star Wars-actionfigurer från ett visst år”.

Kunden har ingen e-handel idag.

Kunden känner inte till agil metodik, men går med på att ha täta möten om detta krävs.

Kunden vill gärna se en prototyp först, som inte behöver vara kopplad mot betalsystem och inte har ett administrationssystem. (del 1)

Kunden vill först testa en prototyp med ”låtsaspengar” på 10 utvalda forummedlemmar och sedan genomföra en skarp lösning. (del 2)

Kunden vill ha delofferter, en på del 1 och en på del 2 av projektet.

Kunden har idag ingen grafisk profik/design för webben, varken för sitt företag eller denna satsning. Man har en logotyp och designade brevpaper etc. Logotypen används på forumet som i övrigt är en standardlösning

Efter detta möte fick teamen prata igenom intervjun/beställningen ett kort tag och fick även följande information om den fiktiva webbyrå de arbetar på:

ERT FÖRETAG:

Har fokus på modern webbutveckling med open source-tekniker och har tidigare levererat lösningar som innefattar shopping, avancerad sökning, produkt- och tjänstepresentationer… Har funnits i två år och är i huvudsak utvecklingsgrupp + VD. Funderar på att anställa key account managers och fler projektledare. Omsätter 10 miljoner.

ER CHEF:

alpha_geek_tshirts-rd91b88cc236e44beaa1e70e2957f4884_va6lr_512

Bo Bossman, vd

F.d. utvecklare, ganska kunnig vad utvecklarna gör, tekniker och metodik.

Fungerar numera mer som säljare/key account, åker på konferenser, håller kundrelationer vid liv – är stolt över sina utvecklares team spirit och tekniska kompetens

Vill ibland leda utvecklingsgruppen lite för mycket… men har erfarenhet av hur lång tid utveckling brukar ta och ställer relevanta frågor och prioriterar alltid sådant han tror kan hjälpa honom att sälja in projektet till kunden.

Driver även systerföretaget Cute Things AB som förmodligen kommer att stå för den grafiska designen av sajten.

Teamen fick därefter, var för sig, träffa sin chef Bo Bossman (spelad av mig). Bo undrade hur mötet med den potentiella kunden Epicure AB hade gått, pumpade teamen på information från mötet med Olle Nider och deras åsikter om projektet. Bo Bossman pressade teamet att snarast ta fram underlag för steg 1 (prototyp) så att han skulle kunna återkomma till Epicure med en offert för detta steg. Han ville även ha detta underlag sammanfattat i ett Word-dokument.

Teamen fick således i uppgift att försöka bryta ner, hitta och tidsätta huvuddelarna i projektet fram till färdig prototyp, utifrån förutsättningarna att man arbetar som ett agilt team.

Dagen avslutades med att teamen redovisade var de landat för Bo Bossman, som ställde kompletterande frågor. Men: Dessutom fick det respektive team nu vara med och ”tjuvlyssna” på vad det andra teamet kommit fram till.

FÖRRESTEN: Team class Mates {} – Benjamin och jag undrar var er skrifliga sammanfattning tagit vägen? Kan ni skicka den till oss pronto?

Sammanfattningsvis bör alltså alla som deltagit ha komit så här långt:

-Intervju med Olle Nider, marknadschef på Epicure AB

– Inledande diskussion med sin egen chef Bo Bossman

– Fick i uppgift av Bossman att bryta ner del 1 ”prototypen” och försöka göra en grov tidsuppskattning och sammanfatta detta och dagens möte i Word-dokument.

– Har redovisat sina tankar hittills inför det andra teamet

Nu återstår nog lite ytterligare diskussion och finslipning av nedbrytningen och därefter en strategi för att börja jobba praktiskt med uppgiften i ert team… Benjamin kommer att ta över rollen som både föreläsare och vid behov Bo Bossman, Olle Nider och andra intressenter ni kommer att stöta på under resans gång.

Godspeed!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggare gillar detta: